Together med Ulla Olsson- Kvinnan som tar Star Wars till kyrkan.
STOCKHOLM
Ulla Olsson, den färgstarka organisten på 66 år som går sin egen väg i sitt musikskapande.
Att kunna förena sitt arbete med sin personlighet och få ett vinnande koncept är inte en självklarhet. Speciellt inte i en mer konventionell arena som kyrkomusiker ofta befinner sig i.
Berätta om din musikbakgrund och vad som inspirerar dig, och naturligtvis, varför du valt just att spela mycket från tv-spel och kända filmer som exempelvis Star Wars. Himla roligt tycker vi!
Jag är född i Kosta, mitt i det Småländska glasdistriktet. När jag var nio år började jag spela piano. Ett par år senare fick jag tipset från min dåvarande kantor att prova på orgel, och så blev det, och det visade sig vara ett väldigt bra val.
Efter grunskolan kom jag in på gymnasiets musiklinje i Malmö, och efter det blev det Musikhögskolan i samma stad. Där tog jag högre organist- och kantorsexamen, en utbildning på fyra år.
I slutet av utbildningen anordnades en skolresa till Paris, och där kom jag i kontakt med orglar byggda under sent 1800-tal enligt franskt klangideal, och då visste jag att detta måste jag spela.
Under min musikhögskoletid träffade jag två andra studerande som gick på sångsolistlinjen, och vi började göra kyrkokonserter tillsammans med sång och orgel. Det var så jag började konsertlivet.
Jag kände att jag ville förkovra mitt solistiska orgelspel, så jag började ta lektioner i först Köpenhamn och sedan i Paris. Jag fick tjänst som kyrkomusiker i S:t Peters klosters kyrka i Lund och sedan i Malmö, Kulladals församling. Vid det laget förstod jag att en tjänst som kyrkomusiker inte var det rätta för mig.
Jag sa upp mig och startade mitt företag, Iguana Musik. Jag tog solistiska uppdrag, ackompanjemangsuppdrag till körer, sångsolister, kammarmusiker och vikariat som kyrkomusiker. Omkring 2010 träffade jag en operasångare som föreslog att jag skulle spela filmmusik och TV-spelsmusik.
I början var jag tveksam, emedan jag bara hade sysslat med den klassiska orgelrepertoaren, men efterhand fastnade jag alltmer. Det här var ju skitkul. En helt ny värld öppnade sig.
Jag spelade Star Wars, Jurassic Park, Supermannen mm. Det här är orkestermusik, så jag får göra om det till orgel från partitur. Tidsödande, men lärorikt och roligt.
Jag höll mig till vintage vad TV-spelen anbelangar, Castlevania och The legend of Zelda. Jag nådde en ny publik som annars inte gick på orgelkonserter.
Berätta om din stil och hur den tas emot av din publik.
Jag var en gång punkare och sedan blev det goth. Jadå, subkulturer. Det syns fortfarande i min klädstil. Framför allt i projektet ”Happy Halloween”. Det är tredje året i rad som jag gör dessa konserter. Jag spelar skräckfilmsmusik ur bl a ”The Nightmare before Christmas” (Tim Burton), och även live till film, stumfilm och tecknade filmer. Jag har inte helt lämnat det klassiska utan blandar gammalt och nytt.
Jag tycker att man genom kreativitet kan få subkulturer och etablerad kultur att mötas.
Det är lite kontroversiellt med halloweentema i kyrkan eftersom kyrkan inte firar Halloween. Kyrkan firar Alla Helgons dag och söndagen efter Alla Helgons dag, men skräckfilmsmusik i kyrkan är klockrent. I kyrkan har man ju hela stämningen gratis. Orgel förekommer också ganska flitigt i filmens värld. Fantomen på Operan har en orgel i källare liksom Kapten Davy Jones Pirates of the Carribean.
Möts du av många fördomar när du förenar goth med kyrkan?
Jag hade mina första tjänster som fast anställd kyrkomusiker från mitten av 80-talet, och då var man undrande till hur jag klädde mig. Sedan dess har världen och det svenska samhället förändrats, och kyrkan också.
Exempelvis HBTQ var ju praktiskt taget okänt på 80-talet. Alternativa stilar som punk och goth var ovanligt kyrkan. Nu är det annorlunda.
Så nej, jag tycker inte att jag möter så mycket skeptisism och fördomar från kyrkligt eller annat håll längre. Icke desto mindre så tänker jag på att klä mig passande om jag skall tjänstgöra vid förrättningar och gudstjänster emedan jag då representerar min yrkesroll och min uppdragsgivare, som då är svenska kyrkan.
Vad är din drivkraft med din musik?
Att jag vill utvecklas i det jag gör och som person, söka nya vägar att nå ut till människor. Presentera orgeln som musikinstrument. Att kunna visa potentialen med olika musikgenrer som kan skapas utöver den traditionella musik man ofta förknippar med orgeln.